3 Kasım 2011 Perşembe

Ahmet Uysal ve çizgi roman kültürü


Ahmet Uysal ve "çizgi roman kültürü"


Savaştepe Köy Enstitüsü mezunu olan babam, şair ve çocuk öyküleri yazarı Ahmet Uysal (1938-2011), 1970 yılında Yozgat bölgesinde İlköğretim Müfettişi olarak görev yapıyordu. Evimiz Yozgat'ın Sorgun ilçesindeydi. Görev dönüşü Sorgun'a gelirken benden iki yaş büyük olan ağabeyime ve bana okumamız için Doğan Kardeş dergisi, içinde Kızılmaske ve Mandrake'nin de yer aldığı büyük boy Red Kit dergisi ve zaman zaman da Ceylan dergisi getirirdi.

Oysa ağabeyim ve ben, televizyonun daha adının bile duyulmadığı o yıllarda, çocuklar ve gençler arasında çok popüler olan, "Teksas-Tommiks" diye adlandırılan çizgi romanların bağımlısı olmuştuk; fırsat buldukça komşu çocuklarından aldığımız Teksas-Tommiks'leri okuyor, mahalle çocuklarıyla kovboyculuk oynuyorduk. Hafta sonları Sorgun Belediye Sineması'nda izlediğimiz western filmlerinin ve okuduğumuz çizgi romanların etkisiyle, bu oyunlarımızda kimse "kötü" olarak bildiğimiz Kızılderililer olmak istemiyor, herkes kovboy olmak istiyordu.

Oyunlarımıza tanık olan babamız bir gün bizi bir köşeye çekerek, bu filmlerin ve bazı çizgi romanların aslında bizleri nasıl yanılttığını anlattı. Gerçekte, kötü olan "beyaz adam"dı ve iyi olan Kızılderililer aslında kendi topraklarını savunuyorlardı.


"Ben de gençliğimde çok çizgi roman okudum" dedi babam. "Eğer çizgi roman okuyacaksanız, Teks okuyun. Zira Teks Willer, kendisi beyaz olmasına rağmen, beyaz adamın kötü, Kızılderililerin iyi olduğunun farkına varmış, bir Kızılderili kadınla evlenmiş, eşi beyaz adamlar tarafından öldürülmüş, hayatını Novajo Kızılderililerinin bağımsızlığına adamış bir rangerdir." Bunu öğrendiğimizde çok şaşırmıştık.

İşte böyle bir insandı bizim babamız; daha küçücük yaşlardayken bize iyiyle kötünün arasındaki farkı, bağımlısı olduğumuz çizgi romanlar üzerinden çok güzel örnekleyerek, tüm mahalle çocuklarının körpecik beyinlerine adalet duygusunu yerleştirmişti.

Huzur içinde yatsın.

1 yorum:

N.FERİT K. dedi ki...

Yazınızı keyifle okudum. Sizlerden çok önceleri 1960 ve devamı yıllarda çizgi roman okumaya başladığımda ben de babamdan destek görmüştüm. Bana "okumaktan zarar gelmez, ne bulursan oku" derdi. Sizin yazınız o günlerimi hatırlattı. Teks Willer ile ilgili tespiti de çok doğru...
Babanıza rahmet diliyorum. Saygı ve sevgilerimle...

DENİZ ASTSUBAY OKULLARI ÖĞRENCİLERİ, 43 YILDAN BERİ BENİM TASARIMIM OLAN ŞAPKA KOKARTINI KULLANMAKTALAR

Tüm kuvvetlere ait askeri öğrencilerin şapka kokartlarında Türkiye Cumhuriyeti'ni temsil eden  ve yukarı doğru baktığı için bağımsız bir...